Защо да снимаме водопади?
Водопадите са едни от най-красивите природни обекти за снимане. Има нещо магнетично в тяхната красота – първо те са много различни, второ се намират в красива местност и трето има както статични елементи ( скали, дървета ) така и движение – водата. Композирането на различните елементи, техники за снимане и светлина може да даде резултат на изключително впечатляващи пейзажни снимки. Понякога придаващи спокойствие, а понякога динамика, движение и мощ.
Има много различни методи за снимане на водопади, зависи от ефекта, който искате да постигнете върху даден обект – водата или всички обекти от цялата сцена. Някои фотографи обичат повече естествените снимки, на които водата е като „замръзнала“ и които придават динамика и мощ на сцената, а други обичат размазания вид вода и по-спокойното и галантно настроение на снимката. Тук трябва да се отбележи, че много хора, които виждат снимктие с размазна вода си мислят , че са обработвани във фотошоп и този ефект е постигнат посредтсвом програмата, което не е така.
В повечето случаи с прости фотографски методи, които са описани по-долу ще получите уникални кадри на водопади и потоци. Заснемане на тези удивителни снимки с размазана ефирна вода е лесно единственото, което трябва да знаете са някои настройки на фотоапарата и използването на статив и филтри.
Най–подходящо време за снимане:
Времето винаги е било важен фактор във фотографията. Най-подходящото време за снимане на водопади е когато имат вода! Обикновено това са месеците през пролетта и есента и в началото на лятото след дъждове. През пролетта водопадите ще бъдат много пълноводни и зелени, а през есента ще направите снимки в по-топли цветове като жълто, оранжево и червено и различни композиции с листа. Относно часовете на деня – в повечето ясни и слънчеви дни не са подходящи за заснемане на движеща се вода, защото светлината е много силна и пряка. Получават се силни отблясъци и прегаряне на обекти като листа, скали и небе. По правило най-подходящото време за снимане е преди изгрев и точно след залез слънце. Тогава светлината е най-мека и цветовете най-реални.
Облачните дни са също едни от най-подходящите за снимане на водопади, защото облаците филтрират пряката слънчева светлина намаляват я и разсейват равномерно. Лошото в такива дни пък е, че ако правите композиция на снимката включваща и небето, то то ще изглежда сиво и неутрално.
Необходимо и препоръчително оборудване:
Апарат:
Разбира се за да снимате въобще ви трябва фотоапарат. Стандартните компактни дигитални камери са подходящи само за „бързи“ снимки, при които водата и пръските остават като замръзнали във въздуха. Тези фотоапарати не са подходящи за снимане на размазана вода защото нямат възможност за монтиране на филтри и имат ограничени технически настройки. Може да се ползват някои от готовите режими за снимане като „Спорт“ и „Пейзаж“.
За да правите хубави професионално изглеждащи снимки ще ви трябва дигитален, огледално рефелексен фотоапарат (DSLR). При повечето марки такива апарати дори и най-базовите и “entry level” модели имат достатъчно настройки за да заснемете добри кадри.
Обективи:
За фотографиране на водопади, най-подходящи са обективите със среден и широк ъгъл, макар че и с телеобектив може да направите хубави снимки като снимате определени елементи и детайли или от по-далече.
Статив:
Статива се явява важен елемент за заснемане на водопади. Целта е да поставите апарата да е неподвижен и да избегнете евентуални вибрации и движение по време на бавните експозиции, които биха могли да размажат снимката.
За да бъдат изключително рязки и фкоусирани снимките ви, задължително ще трявба да ползвате статив и евентуално дистанционно за задействане на фотоапарата, ако не разполагате с такова може да нагласите самия фотоапарат да снима след определен интервал от време ( функция, която почти всички съвременни фотоапарати снимат ). По този начин ще гарантирате снимане без каквито и да е било вибрации и съответно рязки и фокусирани снимки.
Освен фотоапарат и статив съществуват малко други елементи, които влизат в състава на необходимата екипировка за тези снимки. Особено ако се налага да снимате при ярка слънчева светлина.
Неутрален затъмняващ филтър ( ND ):
За да намалите количеството на постъпващите лъчи във фотоапарата може да ползвате неутрално сив затъмняващ филтър ( ND ), най-често със стъпки на затъмняване ( f stop ) 6 или 8. Този филтър може да се ползва в комбинация със поляризиращ филтър, който от своя страна ще премахне отблясъците по повърхността на водата, листата и други отразяващи светлината обекти. Използването на ND и CPL филтри ще намали количеството светлина влизаща през обектива на фотоапарата и същевременно ще ви даде много по-ниска скорост на затвора – това, което ви трябва, за да постигнете размазан ефект на водата.
Кръгъл поляризационен филтър ( CPL )
При фотографиране на вода е препоръчително да поставяте кръгъл поляризационен филтър върху обектива, за да намалите или премахнете нежеланите отблясъци от влажни скали, или отраженията върху повърхността на неподвижна вода. CPL филтъра също ще премахне отблясъците от листата и околната среда и ще насити цветовете. Този филтър намалява светлината проникваща във фотоапарата с две F позиции, което ви дава възможност да използвате малко по-бавна скорост.
Достатъчно голяма USB Памет
Много често, когато снимате водопади може да се наложи да правите множество снимки с различни композиции и методи на снимане и ако снимате в RAW формат файловете ще бъдат достатъчно големи затова си вземете една голяма или 2 по-малки флаш карти ( от 2GB до 8GB ). Много е неприятно когато паметта ви свърши и трябва да прегледжате и изтривате предишни снимки. На малкия екран на фотоапарата не може да прецените достатъчно добре кои снимки са по-добре фокусирани и така може да изтриете наистина сполучливи кадри.
Композиране на снимките:
Водопадите и движещата се вода като цяло може да бъдат снимани от различни ъгли и гледни точки, с широкоъгълни обективи, които включват целия водопад в картината или телеобективи включващи само определени обекти ( камък с листо във водата и др.) В повечето случаи водопада е доста осветена част от снимката и вниманието така или иначе ще е насочено там. За да няма еднообразие поиграите с композиции, които включват обект на преден план като, камък, група от камъни, цвете, паднало дърво, водовъртеж или просто бялата вода на поточе на реката.
Преди да се установите на снимачна позиция, изучете обстановката, която се опитвате да уловите от няколко гледни точки. Не винаги най-директната срещу обекта е най-хубава, а и рискувате да направите абсолютно идентични и еднообразни снимки както повечето туристи посещаващи водопада.
Понякога може да се наложи да газите, за да поставите статива и фотоапарата във водата. При такива снимки е хубаво да композирате снимката с преден обект – поток, камък или паднало дърво и на заден план самия водопад и околоността.
Гледайте за различни варианти на течението на потока и неговите разклонения, на места тече по-бързо, на места по-бавно, на места скалите са с различни цветове и зелен мъх. Често водопади, при които водния поток се разклонява и тече по различни извити траектории изглеждат по ефектно и по-красиви от водопади с директен пад на водата.
Може да се пробвате да снимате срещу светлината на слънцето – понякога този метод на снимане дава много добри резултати защото светлината се отразява от пръските на водопада.
Настройка на апарата:
Факторите, които контролират какво количество светлина ще достигне до сензора на вашия фотоапарат са два: Скорост на затвора ( Shutter Speed – S ) – количеството време през което затворът е отворен и отворът на диафрагмата
( Aperture – A ) – големината на отвора на обектива през който навлиза светлината.
Тези два фактора са взаимно свързани, а именно – ако скоростта е по-бавна
( затворът е отворен по-дълго време – ¼ секунда, 1 секунда, 2 скунди и т.н.),
тогава отворът ( диафрагмата ) трябва да е по-малък. В противен случай ще навлезне прекалено много светлина и снимките ще се преекспонират и „прегорят“. В повечето случай почти всички дигитални огледално рефлексни камери имат полуавтоматични режими с обозначение S, при които може да се снима с приоритет на скоростта – точно това, което ви трябва за снимане на водопади.
При тази команда на снимане апарата сам ще определи големината на затвора
( Aperture ), която е най-подходяща за съответната скорост, която сте избрали. Обикновено ще са ви необходими поне няколко опита, за да постигнете желаните резултати и да усетите коя скорост е най-подходяща за дадената сцена и светлина, така че водата да е размазана и снимката да не е прекалено осветена.
Разбира се може да експериментирате и в режим “ръчно настройване“ – М, където с различни опити и реузлтати ще настроите сами както скоростта
( shutter speed ), така и големината на отвора ( aperture ), за да получите максимално добре експонирани снимки.
За замръзяване на движението на водата – така, че да се виждат ясно пръски, и струята във въздуха използвайте скорости от порядъка на 1/800 до 1/2000 от секудната или автоматичен режим на снимане „СПОРТ“. Тук може да снимате и от ръка, без задължително използване на статив.
За замъгляване на водата – използвайте скорости от порядъка на от 1/8 секунда – 1 секунда. Ако имате ND филтър или поляризиращ филтър, които намаляват количеството светлина влизаща през обектива, може да ползвате и скорости от порядъка на 2-10-15 секунди. Имайте предвид, че високите водопади и тези, при които водата тече на тънък сноп или е малко ще са ви необходими по-бавни скорости на затвора. Важно е да се спомене че ако използвате ръчни настройки на снимане е хубаво да нагласите диафрагмата да е възможно най-затворена ( по големите числа F – F:16, F:22 ) По този начин ще се осигури по-бавна скорост на снимане и по-голяма дълбочина на фокус.
Настройка на чувствителността на сензора ( ISO )
Уверете се че сте настроили апарата да снима с възможно най-ниски стойности на чувствителност ( ISO 100, ISO 80 ) в противен случай сензора е много чувствителен към светлина и снимките ще се осветят ( преекспонират ) прекалено много или няма да имате възможност да снимате с бавни скорости, така че да се размаже водата.
ВАЖНО: Повечето фотоапарати са настроени да измерват околната светлина чрез зонално матрично мерене – ( matrix metering ) – това е добре защото ще се получат снимки с балансирана експозиция на целия кадър, но има вероятност белите размазани участъци на водата да „прегорят“.
За да се получат добри снимки на размазаната вода е необходимо да включите апарата на измерване на светлината с приоритет на централната част ( center-weighted metering ) или локално измерване на светлината ( spot metering ). По този начин апаратът ще нагласи настройките спрямо осветеността на водата на водопада и ще предотврати преекспониране ( прегаряне ) на участъците с размазана вода. Обикновено тази настройка ще направи кадъра осветен в обекта и недоосветен в краищата на картината. В този случай може да направите две снимки с различна експозиция – спрямо обекта/водопада и спрямо околността на обекта/водопада и после във Фотошоп или друг софтуер за обработка на снимки да обедините двете снимки в една.
За да уловете движението на водата бавно – концепцията, която седи зад този вид снимки е проста:
- Поставете апарата върху стабилна основа ( статив задължително )
- Композирайте картината, която искате да уловите ( какво ще хванете в кадър)
- Променете настройките на фотоапарата така, че скоростта на затвора
( shutter speed – S ) да е от порядъка на ¼ сек, ½ сек или 1 секунда. - Настройте апарата да снима със забавено действие
- Снимайте, разгледайте и ако е необходимо, снимайте отново с различна скорост или композиция.
Предпазни мерки
Обикновено близо до водопадите има зони с много пръски, водна пара и вятър който е породен от падащата вода, затова си вземете кърпички и почистващи парцалчета, с които да забърсвате и отстранявате капките и влагата по обектива и други части на фотоапарата. Тази влага е опасна за обикновените фотоапаратите които не са херметически затворени и може да повреди електрониката.
Когато поставяте статива, се уверете, че наистина е здраво стъпил на камъните или в реката. Често при невнимание и леко чукване, апаратът ви може да се озове във водата и да се наложи да си купувате друг.
Не прекалявайте със снимките с размазана вода:
Ефектът на размазаната вода е много привличащ и е възможно да ви се иска да снимате само такива снимки. Опитайте да снимате с различни скорости. Понякога се получават страхотни снимки при замръзяване на движението на водата – причудливи форми, пръски и ефект на движение в снимките.
Размазаната вода придава спокойствие, замръзналите движения на водата придават динамика и движение, активност и величие. Замразяването на движението на водата е особено ефектно за водопади с буйна вода и много пръски. Запомнете – при снимането с по-високи скорости ще са ви нужни по-големи числа на диафрагмата ( Aperture ), което значи по къси фокусни разстояния и дълбочина на изгледа. Това може да направи снимките ви съвсем различни и интересни.
Излезте навън и експериментирайте!
Това е достатъчно теория – сега е време да действате, защото колкото повече снимате, толкова по-добри ще станете и ще имате усет за композицията, светлината и ефекта които искате да постигнете.